Varför göra det lätt när man kan göra det svårt i Luxemburg

Inlagt av i okt 30, 2019 i BLOGGINLÄGG | 0 kommentarer

Nu var det alltså dags för hemresa. Men innan vi kommer in i Tyskland passade vi på att besöka ett land till – Luxemburg.

Dagen då vi reste från Rennes var en dag där vi mest satt i bilen… Vi skulle ju förflytta oss 70 mil.
När vi väl kom fram till hotellet vi skulle bo på var vi allihop ganska trötta och slitna. Ja, ni läser rätt – vi hade bokat rum på ett hotell. Nu hade vi bestämt att vi skulle försöka ha det lite bekvämare på hemvägen.

Men i alla fall, när vi väl kom dit var vi ganska slut, så vi gick upp på våra rum och lämnade av våra grejer innan vi tog tag i nästa mission – att hitta någonstans att äta.

Vi valde att göra det ”enkelt” för oss och frågade i hotellreceptionen var de rekommenderade att vi gick och åt. Instruktionen för att hitta rätt var ungefär ”gå i den här riktningen, under järnvägen och sedan tredje höger”.

Ni förstår, ganska konkret och enkelt tänkte vi, men så var det förstås inte… Vi började promenera och tyckte att vi följde instruktionerna, men någonstans blev det ändå galet eftersom vi inte kunde hitta stället som de föreslagit.

Därför tog vi fram våra mobiler och gick in på Google Maps för att se om det var lättare att hitta då.

Det gick efter lite om och men att lokalisera restaurangen som de föreslagit i hotellreceptionen.

Efter att ha satt oss ner och beställt vår mat och dryck tittade vi oss omkring och vad ser vi om inte vårt hotell? Då har vi alltså promenerat runt hela kvarteret när vi egentligen kunde ha gått 500 meter för att komma rätt med en gång.

Oh well, nu satt vi i alla fall på rätt ställe och maten var på väg.
Mätta och belåtna gick vi sedan den korta vägen tillbaka till vårt hotell och mer eller mindre slängde oss i säng så fort vi kunde.

Dagen därpå bestämde vi oss för att åka in och besöka staden Luxemburg. Vi gav oss iväg efter frukost och åkte in till stan. Wow, vilka vackra byggnader och trädgårdar!

Vi parkerade nära vattnet och promenerade längs med kanalen för att kunna beundra de otroligt vackra broarna med sina otroliga valv.

En stund senare tog vi oss vidare mot en av de sevärdheter som vi hittat fanns i Luxemburg – Vianden slott.
Detta imponerande slott ligger på en bergskulle med utsikt över Vianden, i nordöstra Luxemburg.
Slottet är staden Viandens främsta sevärdhet.

Det slott som står där idag byggdes mellan 1000-talet och 1300-talet på grunden till ett romerskt slott som stod här tidigare.

De rika grevarna av Vianden använde det som sin bostad i flera hundra år, innan det till viss del förstördes på 1800-talet.

På 1900-talet donerades slottet till staten som omsorgsfullt återställde det.

Hur var tillgängligheten vid slottet undrar ni säkert nu.

Ja, det var en bra fråga… Det kan vi faktiskt inte svara på… För vi lyckades inte lista ut hur vi skulle ta oss dit. Inte ens med GPS lyckades vi. Så här nära kom vi.

Otroligt frustrerande när vi var så nära men ändå så långt bort… När vi njutit av utsikten ett tag började det kurra i magarna igen, så vi behövde hitta någonstans att äta. Vi tog oss ner mot kanalen och började gå längs med den och hittade snabbt en restaurang med bord precis vid vattnet. Mycket mysigt!

Mätta och belåtna tog vi oss sedan tillbaka till hotellet och avrundade ännu en härlig dag.

Nästa morgon var det dags att åka ut på vägarna igen och åka in i Tyskland för att hinna med ytterligare två städer innan vi landar på svensk mark igen.