Julshopping mitt i sommaren

Inlagt av i Nov 14, 2019 i BLOGGINLÄGG | 0 kommentarer

Nu bar det alltså  iväg mot det sista landet innan vi når svensk mark igen. Vi gav oss iväg efter frukost och styrde bilen nästan rakt öster ut mot Rothenburg ob der Tauber, som ligger mellan Stuttgart och Nürnberg. Eftersom vi bara hade en natt där så var det full fart som gällde för att hinna med det vi tänkt se i staden.

När vi kom fram till vårt boende, ett litet vandrarhem som ägdes av ett äldre par, installerade vi oss i våra rum och åkte in till centrala stan. Vi hade redan innan bestämt att vi skulle besöka den kända julaffär som finns där, så när vi parkerat bilen gick vi i den riktning som GPS:en visade att det låg.

En kort promenad senare hittade vi rätt ställe – det var ganska svårt att missa. På gatan utanför stod en julröd gammal bil med juldekorationer på.

När vi kom in var jag nästan tvungen att nypa mig i armen för att vara säker på att jag inte drömde. Det var juldekorationer överallt! Allt från stora julkrubbor till julkulor och tomtar i varierande storlekar. Det enda som saknades var julmusiken. Ni tänker säkert ”hur mycket juldekorationer kan det finnas i en affär?”. Mycket mer än du kan tänka dig.

I många fall tänker man sig kanske att den här typen av affär har två, max tre våningar – inte den här. Här var det inte mindre än fyra våningar fulla med julprylar. Så vi kan väl säga att de flesta av oss gick loss lite och shoppade en del. Vi köpte bland annat julkulor som såg ut som brittiska flaggan och Big Ben. Vi köpte också en ny spira till vår julgran.

Men efter att ha gått runt några timmar var vi ganska slut och VÄLDIGT hungriga (vissa mer än andra kanske). Så vi tog sikte på första bästa matställe. Det var förvånansvärt lätt att hitta en restaurang som serverade mat innan klockan 19:00. Vi hade ju blivit vana vid att svälta halva dagarna i Frankrike, men här i Tyskland hade de öppettider som var mer anpassade efter våra inbyggda ”matklockor”. Det låg nämligen en italiensk restaurang tvärs över gatan från affären. Vi tog snabbt sikte på ett av borden utanför och så fort vi fick menyn blev vi alla väldigt koncentrerade för att hitta precis det vi ville ha så snabbt som möjligt.

När vi njutit av en riktigt god middag tog vi oss tillbaka till bilen och åkte tillbaka till vårt vandrarhem för att ladda upp inför semifinalen mot Nederländerna.

Tyvärr gick ju inte matchen svenskornas väg. De stod emot länge och när domaren blåste av matchen efter 90 minuter var ställningen fortfarande 0-0. Men eftersom det ju var semifinal kunde matchen inte sluta oavgjort. Förlängning väntade. Det såg ut som att svenskorna skulle stå emot första kvarten. Men i 99:e minuten går bollen igenom ett passivt svenskt försvar och 1-0 till Nederländerna var ett faktum… Svenskorna orkade inte resa sig från den smällen, drömmen om VM-final dog och de fick ställa in siktet på bronsmatch mot England istället. Men vilka skulle jag/ vi nu heja på?! Jaja, det var några dagar kvar innan vi behövde fundera på det. Efter matchen gick vi och la oss eftersom vi skulle upp tidigt dagen därpå och rulla vidare mot storstaden Berlin.