Ett liv på dina villkor
Syftet med personlig assistans är att du så långt det är möjligt ska leva det liv du vill leva. Ett liv på dina villkor. Eftersom vi alla har olika behov och önskemål har Livsanda därför ett så flexibelt erbjudande som möjligt.
En del önskar hjälp med allt i processen kring assistans – rekrytering och anställning av assistenter, all schemaläggning och administration. Andra sköter gärna mycket själva, till exempel rekrytering. Då finns vi bara med som arbetsgivare för assistenterna och sköter administration kring löner och ekonomi. Huvudsaken för oss är att det är du som bestämmer vad som är bäst för dig. Dessutom är inget beslut ristat i sten. Vill du ändra på något räcker det oftast med ett samtal eller mail.
Lite mer-garanti
Det är så lite som krävs. Så lite som kan göra stor skillnad. Det är så lite som betyder så mycket. Ibland bara ett ord. Därför gör vi alltid lite mer. Vill lite mer. Lite mer av allting. För våra kunder, deras anhöriga och våra assistenter. Engagerar oss lite mer och lyssnar lite mer. Tänker lite mer och är lite öppnare. Lite mer livsglädje helt enkelt.


Engagerat
Ta del av våra Levande hus, resor och festligheter. Vi gillar att träffas under lediga former. Flera gånger om året hälsar vi alla välkomna till ”Livsandas levande hus” med olika teman. Vi arrangerar också besök och resor till t.ex. konserter, sportevenemang och andra aktiviteter. Självklart har vi även julfest för kunder och anställda.

Flexibelt
Vi formar samarbetet utifrån dina behov. Hur mycket råd, stöd och hjälp du önskar av oss avgör du. På samma sätt som att det är du som bestämmer vilken profil dina assistenter ska ha och hur du vill ha din assistans utformad. Varje år mäter vi också hur nöjda våra kunder är med vårt bemötande, vår servicegrad och hur vårt arbetssätt upplevs – allt för att kunna förändra och bli bättre.
Trygg
Jour, Livsandapärm, arbetsplatsmöten var 6:e vecka och månadsrapporter. Som kund hos oss har du din personliga Livsandapärm med all information du behöver. Minst var 6:e vecka har vi arbetsplatsmöten dig, dina assistenter och din kontaktperson för att stämma av att du är nöjd. Varje månad får du också en rapport kring allt ekonomiskt. Vi har även jour mellan 00-00. Det kan också vara tryggt att veta att vi är VO-godkända (lämplighetstillstånd att bedriva assistansverksamhet) samt har AAA soliditet, vilket är det högsta kreditbetyg ett aktiebolag kan få.
Nära
Vi är aldrig längre bort än tre timmar från dig. Närhet är viktigt – såväl själslig och fysisk som geografisk. Därför har vi som regel att våra kunder aldrig ska bo längre bort än att vi kan nå dem på tre timmar.
Personligt
En kontaktperson som gärna tar kundbesök utifrån dina önskemål. Hos oss får du en egen kundansvarig som blir din kontaktperson. Kontakterna varierar utifrån dina önskemål. Vissa vill träffas ofta och andra mer sällan. Några vill ta en fika hemma andra vill träffas hos oss eller äta lunch på stan.

Ansöka om personlig assistans
Behöver du hjälp att ansöka om personlig assistans hjälper vi dig kostnadsfritt genom hela processen – ansökan, hembesök, beslut och eventuell omprövning.
Bli kund
För oss är det viktigt att du känner dig trygg i processen att bli kund hos Livsanda. Detta oavsett om du är ny kund eller byter från annan aktör. Därför är vi måna om att du vet vad som händer i varje steg, och att det är du som bestämmer hur du vill ha det.